Prosty podręcznik Haier AC42Nafbea jest doskonałym narzędziem dla osób, które chcą w pełni wykorzystać potencjał swojego urządzenia Haier. Podręcznik wyjaśnia wszystkie funkcje urządzenia, od instalacji do konfiguracji, jak również oferuje wskazówki dotyczące użytkowania i zarządzania urządzeniem. Podręcznik zawiera także szczegółowe informacje dotyczące instalacji i ustawień, wraz z wyczerpującym opisem wszystkich funkcji. Dzięki temu podręcznikowi można skutecznie korzystać z urządzenia Haier AC42Nafbea i w pełni wykorzystać wszystkie jego funkcje.
Ostatnia aktualizacja: Prosty podręcznik Haier Ac42nafbea
Uważność jest cudem – jak mówi tradycja buddyjska – dzięki któremu poznajemy siebie samych.
Potrzebujemy spokoju serca i samokontroli, jeśli chcemy, aby nasze wysiłki przynosiły dobre rezultaty. Jeśli bowiem tracimy samokontrolę, pozwalamy niecierpliwości i złości zakłócić naszą pracę, to odbieramy jej tym samym jakąkolwiek wartość. Każdą czynność powinniśmy wykonywać uważnie. Aby zapanować nad naszym umysłem i uspokoić myśli, musimy uważnie przyglądać się naszym uczuciom i wrażeniom zmysłowym oraz jednoczyć się z nimi. Nauczmy się patrzeć na wszystkie istoty oczami pełnymi współczucia.
Główny przekaz tej książki przekłada się na naszą postawę wobec innych ludzi, a zwłaszcza najbliższe otoczenie. Kwintesencją rozważań autora jest wskazówka: „Jest tylko jeden najważniejszy czas, a ten czas – to teraz. Chwila teraźniejsza jest jedynym czasem, jaki mamy”.
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Ilustracja przedstawia flet prosty położony na zeszycie nutowym. Tytuł lekcji: Uczymy się grać na flecie prostym.
Źródło: online-skills, źródło:, licencja: CC0.
1
Scenariusz dla nauczyciela
Źródło: online-skills, źródło:, licencja: CC0.
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:
1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:
a) schematy rytmiczne,
b) melodie,
c) proste utwory,
d) akompaniamenty;
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
3) zna skróty pisowni muzycznej: repetycja, volty, da capo al fine;
4) zna podstawowe oznaczenia: metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne oraz fermatę;
5) potrafi posługiwać się symboliką beznutową (np. tabulaturą, fonogestyką, uproszczoną fonogestyką, tataizacją).
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i charakteryzuje je.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;
3. poszukuje informacji o muzyce w wydawnictwach książkowych, multimedialnych i innych dostępnych źródłach.
Nauczysz się
rozpoznawać elementy budowy fletu prostego;
stosować prawidłową technikę gry na flecie prostym;
grać na flecie prostym melodię Mary miała małego baranka;
rozpoznawać słuchem barwę fletu prostego;
rozpoznawać słuchem flety w stroju: sopranowym, altowym, tenorowym, basowym.
1
1. Jest to obraz olejny na płótnie (69x58 cm) namalowany w 1621 roku przez Abrahama Bloemaerta, malarza i rytownika holenderskiego, jednego z założycieli szkoły malarstwa w Utrechcie. Twórczość artysty przypada na przełom okresu manieryzmu i wczesnego baroku. Obraz przedstawia młodego mężczyznę, który trzyma w dłoni flet. Abraham Bloemaert, „Flecista”, 1621, Centraal Museum, Utrecht, Holandia, wikimedia. org, domena publiczna
Polecenie 1
11. Utwór: John Closterman, „portret Henry'ego Purcella”, 1695, wikimedia. org, domena publiczna; Henry Purcell, „Rondo” ze suity „Abdelazer” Z. 570 (fragment), online-skills, CC BY 3. 0
Wykonawca:
Źródło:
Flet prosty jest jednym z najstarszych i najprostszych instrumentów muzycznych. Flet to instrument z grupy dętych drewnianych. Istnieje wiele rodzajów fletów, w szkole najczęściej używa się fletu sopranowego z palcowaniem renesansowym lub barokowym.
1
21. Główka Nazywana jest również głowicą. Powietrze wdmuchiwane przez grającego wpada w drgania, czego efektem jest powstanie dźwięku.2. Podczas gry flecista zakrywa je lub odkrywa, co w efekcie daje skrócenie lub wydłużenie drgającego wewnątrz instrumentu słupa powierza. Dzięki temu słyszymy dźwięki o różnej wysokości. Budowa fletu, online-skills, CC BY 3. 0
Flety ze względu na ich wielkość i skalę dzielą się na basowe, tenorowe, altowe i sopranowe. Klikaj w poszczególne stroje fletów i posłuchaj ich brzmienia.
1
3
41. Brzmienie fletu basowego {audio}2. Brzmienie fletu tenorowego {audio}3. Brzmienie fletu altowego {audio}4. Brzmienie fletu sopranowego {audio} Rodzaje i brzmienie fletów prostych, online-skills, CC BY 3. 0
Ciekawostka
Istnieją flety brzmiące jeszcze wyżej niż sopranowe – sopranino oraz flety brzmiące niżej niż basowe – subbasowe i subsubbasowe.
Na początek proponuję Ci wysłuchanie koncertowego wykonania utworu Antonio Vivaldiego, w którym flet gra partię solową. W tym czasie zapoznaj się z informacjami dotyczącymi pozycji ciała i trzymania fletu podczas gry. Zastosuj to w praktyce.
Wykonawca:
Źródło
François Morellon la Cave, „portret Antonio Vivaldiego”, 1725, wikimedia. org, domena publiczna; Antonio Vivaldi, „La Notte” z Koncertu g-moll RV 439, cz. I Largo (fragment), online-skills, CC BY 3. 0
Prawidłowe trzymanie fletu
Na flecie będziesz grał palcami lewej i prawej ręki. Instrument ma jeden otwór pod spodem (0) i siedem otworów na górze (1‑7). Otwory te tworzą ciąg cyfrowy od 0 do 7. Początkiem ciągu jest otwór pod spodem, czyli 0. Klikaj w punkty interaktywne, aby zdobyć więcej informacji.
1
51. Kciuk lewej dłoni zakrywa dolny otwór.2. Palce lewej dłoni – wskazujący, środkowy, serdeczny – zakrywają trzy kolejne otwory począwszy od góry instrumentu.3. Mały palec dłoni lewej nie zakrywa żadnego otworu.4. Kciuk prawej dłoni podtrzymuje flet.5. Palce prawej dłoni – wskazujący, środkowy, serdeczny i mały – zakrywają cztery kolejne otwory. Oznaczenie palców lewej i prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3. 0
1
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
182. Palec wskazujący,3. palec środkowy,4. oraz palec serdeczny - zakrywają trzy kolejne otwory począwszy od góry instrumentu.5. Mały palec dłoni lewej nie zakrywa żadnego otworu.6. Kciuk prawej dłoni podtrzymuje flet.7. Palec prawej dłoni – wskazujący,8. środkowy,9. serdeczny,10. mały – zakrywają cztery kolejne otwory.11. kciuk lewej dłoni12. palec wskazujący lewej dłoni13. palec środkowy lewej dłoni14. palec serdeczny lewej dłoni15. palec wskazujący prawej dłoni16. palec środkowy prawej dłoni17. palec serdeczny prawej dłoni18. mały palec prawej dłoni Ułożenie rąk i palców na flecie, online-skills, CC BY 3. 0
Kilka wskazówek przed rozpoczęciem gry
Pamiętaj o wyprostowanej postawie nawet, jeżeli siedzisz. Unieś podbródek i patrz przed siebie.
Ustnik opieraj na dolnej wardze, górną przyłóż do brzegu ustnika, nie dotykaj nim zębów.
Otwory zakryj palcami, tak aby swobodnie leżały na instrumencie i zakrywały otwory instrumentu, nie zostawiaj szczelin, ponieważ wówczas flet będzie „piszczał”.
Podczas gry staraj się nie patrzeć na instrument.
Po skończeniu gry wnętrze fletu osusz wyciorem.
Nauka gry na każdym instrumencie wymaga cierpliwości i wytrwałości. Ćwicz codziennie, choćby po kilka minut.
Chwyt to odpowiednia dla każdego dźwięku kombinacja zakrytych i odkrytych otworów na flecie. Jak czytać diagramy chwytów? To proste:
Kółeczko zamalowane w całości to otwór zakryty
Kółeczko puste to otwór odkryty
Kółeczko zamalowane do połowy to otwór do połowy zakryty
Tabela chwytów na flet prosty sopranowy, online-skills, CC BY 3. 0
Za chwilę zagrasz pierwszy utwór pt. Mary miała małego baranka. Jest to bardzo łatwy utwór, ponieważ podczas jego grania wykorzystasz tylko trzy proste chwyty: gIndeks górny 1 - aIndeks górny 1 - hIndeks górny 1. Zanim zaczniesz uczyć się całej melodii, zagraj każdy z tych dźwięków oddzielnie. Zauważ, że będziesz grał tylko palcami lewej ręki, prawa zaś będzie służyła do podtrzymywania instrumentu.
Na początek dwa proste ćwiczenia. Zagraj je tyle razy, ile potrzebujesz, aby sprawnie grać każdy chwyt. Dla twojej wygody w pokazie slajdów pod każdą nutą będzie się wyświetlał flet z chwytem widziany z perspektywy grającego. Zamalowane otwory to te, które masz zakryć. Śledź zapis muzyczny i graj razem z melodią.
Pokaz nr 1. Ćwiczenie gry na flecie, online-skills, CC BY 3. 0
Pokaz nr 2. 0
Jeżeli opanowałeś już te trzy chwyty, możesz zagrać utwór pt.
11. Jest to znak repetycji, inaczej powtórzenia, tzn., że cały fragment trzeba zagrać dwa razy. Zapis nutowy utworu Marry miała małego baranka, online-skills, CC BY 3. 0
Ćwiczenie 1
Wskaż na grafice korpus fletu prostego
□
Ćwiczenie 2
Do jakiej grupy instrumentów zalicza się flet prosty?
Odpowiedź:Flet zaliczany jest do instrumentów......................................
Ćwiczenie 3
Ułóż z rozsypanki melodię Mary miała małego baranka.
Ćwiczenie 4
Wysłuchaj nagrań instrumentów, a następnie uporządkuj je w odpowiedniej kolejności.
Nagrania fletów, online-skills, CC BY 3. 0
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe. pl/a/DzSTJIRfy
Nagrania fletów, online-skills, CC BY 3. 0
Na nagraniu próbki brzmienia różnych rodzajów fletów, Flety są nagrane w następującej kolejności: flet basowy, flet altowy, flet tenorowy, flet sopranowy.
- Flet sopranowy Flet tenorowyFlet basowyFlet altowy
Uporządkuj flety od najniżej do najwyżej brzmiących. A. flet tenorowy, B. flet sopranowy, C. flet altowy, D. flet basowy.
Ćwiczenie 5
Połącz w pary obrazki przedstawiające chwyty dźwięków na flecie z ich zapisem na pięciolinii.
Grafika do zadania, online-skills, CC BY 3. 0
Dopasuj opis ułożenia palców na flecie do nazwy dźwięku. 1. Zakryta dolna dziurka i dwie górne dziurki na wierzchu fletu. Zakryta dolna dziurka i trzy górne dziurki na wierzchu fletu. Nazwy dźwięków A. g B. a
Ćwiczenie 6
Wskaż flety proste.
123456Ćwiczenie 7
Jakie instrumenty słyszysz w prezentowanym utworze? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Flet i gitaraFlet, gitara, kastanietyFlet, fortepian, tamburynFlet i fortepianZadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Polecenie 2
Alt
najniższy głos żeński; śpiewaczka o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Bas
najniższy głos męski; śpiewak o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Instrumenty dęte drewniane
instrumenty z grupy aerofonów, w których źródłem dźwięku jest pobudzane do drgań powietrze zamknięte w piszczałce. Instrumenty dęte drewniane dzielą się na wargowe i stroikowe.
Flet
dęty instrument muzyczny.
Kwartet
zespół kameralny złożony z czterech instrumentalistów lub czterech wokalistów.
Sopran
najwyższy głos żeński; śpiewaczka o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Tenor
najwyższy głos męski; śpiewak o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia. pwn. pl
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Abraham Bloemaert, „Flecista”, 1621, Centraal Museum, Utrecht, Holandia, wikimedia. org, domena publiczna
John Closterman, „portret Henry'ego Purcella”, 1695, wikimedia. pl/portal/f/res-minimized/Rx2GrilmLfL7R/1/1VLCmFOzNpl0qMHlg2Uvt9vPxLtxqcpD. jpg">Rx2GrilmLfL7R François Morellon la Cave, „portret Antonio Vivaldiego”, 1725, wikimedia. org, domena publiczna
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Seria Lektury dostępne to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Seria została opracowana na zlecenie Ministra Edukacji i Nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka, będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.
Uczniowie z niepełnosprawnościami mający trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się często mają utrudniony dostęp do tekstów literackich. Barierę może stanowić w szczególności język utworów oraz ich charakter. Trudności powodują, że wielu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozbawionych jest możliwości obcowania z kanonem literatury polskiej, a tym samym z dużym fragmentem kultury narodowej.
Lektury dostępne mają za zadanie przeciwdziałać temu wykluczeniu. Wzbogacenie ich o filmy z tłumaczeniami migowymi stanowi znaczącą pomoc w pełnym i dokładnym zrozumieniu treści. Oprócz realizacji zadań szkolnych uczeń rozwija biegłość w zakresie języka polskiego oraz języka migowego.
Do każdej multimedialnej lektury powstał pakiet materiałów składający się z nagrań video z tłumaczeniem tekstu na polski języki migowy, tekstu łatwego do czytania (ETR), opracowania graficznego w formie komiksu, kart pracy, kart pracy z symbolami PCS (czyli znakami graficznymi obrazującymi pojęcia) oraz tablic komunikacyjnych z symbolami PCS.
Kolęda autorstwa F. Karpińskiego „Pieśń o Narodzeniu Pańskim” w polskim języku migowym + materiały ćwiczeniowe
Hans Christian Andersen, „Calineczka” + materiały ćwiczeniowe
Hans Christian Andersen, „Syrena” + materiały ćwiczeniowe
„Brzydkie kaczątko” J. Ch. Andersen, tłumacz. C. Niewiadomska + materiały ćwiczeniowe
„Ropucha” J. pl/attachment/b013dcac-d2c8-4718-ac04-f50de8c2f992" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Królowa śniegu” J. pl/attachment/2eb14155-9896-4a1d-9937-e5e6a070b633" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Dzwony” J. pl/attachment/96374892-8a40-4b88-b454-d0badda55b62" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Słowik” J. pl/attachment/7b6944cb-4644-4ce6-8393-9ae1477e5c25" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Czerwony Kapturek” J. W. Grimm, tłumacz. M. Tarnowski + materiały ćwiczeniowe
„Śnieżka” J. pl/attachment/45800950-d9f9-4e85-b91e-cc8b5dca8598" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Do gór i lasów” J. Kochanowski + materiały ćwiczeniowe
„Lis i osieł” I. Krasicki + materiały ćwiczeniowe
„Człowiek i zdrowie” I. pl/attachment/19631b85-1ae0-4aa5-bcd6-c0e4ce57c021" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Słowik i szczygieł II” I. pl/attachment/6afa77d1-f8c6-413e-885a-c51bc139f7a6" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Żółw i mysz” I. pl/attachment/77eab44b-f9d8-4c7d-af57-5289f7cc3d94" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Potok i rzeka II” I. pl/attachment/527f8d9a-6a4b-4340-87f9-6b1d6699daec" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Jagnię i wilcy” I. pl/attachment/0388afba-7ffa-49cc-b28b-65b1ed051a3b" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Bryła lodu i kryształ” I. pl/attachment/9f078c04-5c10-4750-be07-f342c017cf73" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Dąb i małe drzewka” I. pl/attachment/af311106-077a-418d-b052-0bb890817dd5" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Lis i wilk” I. pl/attachment/61f8be8f-0ba2-4b5c-943a-c286e266f308" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Człowiek i suknia” I. pl/attachment/ad414880-897c-4c9c-a0e9-03d7ce01eda2" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Groch przy drodze” I. pl/attachment/d8385a8e-0d8e-4850-a218-98ea3b2f14ca" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Papuga i wiewiórka” I. pl/attachment/90cb178d-1a54-45c6-8ac4-779beaac9645" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Doktor” I. pl/attachment/72f84ae4-809b-4e5c-9acb-879d50f6e750" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Potok i rzeka” I. pl/attachment/87499d1c-ca4d-4225-913e-331c97b66d44" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Pani Twardowska” A. Mickiewicz + materiały ćwiczeniowe
„Powrót taty” A. pl/attachment/71b95ea5-1aff-452b-9574-360cbe9e39cc" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Śmierć Pułkownika” A. pl/attachment/2362e381-f6f8-4b43-bdb7-586a927b726e" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Świtezianka” A. pl/attachment/bdd558e6-b866-408c-bac9-a94e3fd48008" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
„Katarynka” B. Prus + materiały ćwiczeniowe
„Janko Muzykant” H. Sienkiewicz + materiały ćwiczeniowe
„W pamiętniku Zofii Bobrówny” J. Słowacki + materiały ćwiczeniowe
„Mazurek Dąbrowskiego” J. Wybicki + materiały ćwiczeniowe
Krzysztof Kamil Baczyński, „Elegia o … [chłopcu polskim] + materiały ćwiczeniowe
Krzysztof Kamil Baczyński, „Z głową na karabinie” + materiały ćwiczeniowe
Władysław Bełza, „Katechizm polskiego dziecka” + materiały ćwiczeniowe
Władysław Bełza, „W podziemiach Wawelu” + materiały ćwiczeniowe
Frances Hodgson Burnett, „Tajemniczy ogród” + materiały ćwiczeniowe
Aleksander Fredro, „Zemsta” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „Do fraszek (Fraszki moje, coście mi dotąd zachowały... )” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „Do paniej (Pani jako nadobna, tak też i uczciwa! )” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „Do przyjaciela (Jednego chcieć i nie chcieć to społeczność prawa... )” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „Tren VIII” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „Tren XIX albo Sen” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „O fraszkach (Najdziesz tu fraszkę dobrą, najdziesz złą i śrzednią... pl/attachment/25f2ec42-068e-48a9-93a7-d14d9b5a28fe" target="_blank">materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „Na swoje księgi” + materiały ćwiczeniowe
Jan Kochanowski, „O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy... )” 17‑o-zywocie‑ludzkim + materiały ćwiczeniowe
Bolesław Leśmian, „Dusiołek” + materiały ćwiczeniowe
Bolesław Leśmian, „Dziewczyna” + materiały ćwiczeniowe
Bolesław Leśmian, „Urszula Kochanowska” + materiały ćwiczeniowe
Jerzy Liebert, „Pan Bóg i bąki” + materiały ćwiczeniowe
Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” + materiały ćwiczeniowe
Adam Mickiewicz, „Romantyczność” + materiały ćwiczeniowe
Adam Mickiewicz, „Świteź” + materiały ćwiczeniowe
Cyprian Kamil Norwid, „Moja piosnka” + materiały ćwiczeniowe
Cyprian Kamil Norwid, „Bema pamięci żałobny rapsod” + materiały ćwiczeniowe
Cyprian Kamil Norwid, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie” + materiały ćwiczeniowe
Juliusz Słowacki, „Testament mój” + materiały ćwiczeniowe
Mark Twain, „Przygody Tomka Sawyera” + materiały ćwiczeniowe
„Wybrane legendy polskie: Legenda o Lechu, Czechu i Rusie, Legenda o Piaście, Legenda o Popielu, Legenda o Kraku i smoku wawelskim” + materiały ćwiczeniowe
Lektury dostępne. Dzieła zebrane 1. - materiały ćwiczeniowe